V dnešní době je
knižní trh přesycený detektivkami severských autorů a je jedno, zda ji napsal
Nor, Švéd, Fin nebo Dán. Čtenáři si je oblíbili a vysloveně je vyhledávají. Pro
mnohé se stali zosobněním kvality tohoto žánru. Já taky patřím mezi ty čtenáře,
kteří mají detektivky v oblibě, a tak jsem jich přečetla fakt hodně. Ale
postupem času se snažím v tomto žánru najít a vyzkoušet i něco jiného, nového,
neokoukaného. A proto jsem měla radost, když jsem zjistila, že na naši knižní
scénu přichází temná italská detektivka s noir prvky a mrazivou atmosférou
- Bolest od Maurizia de Giovanniho odehrávající se ve fašistické Neapoli
třicátých let minulého století.
Hlavním hrdinou této jedenáctidílné
detektivní série je komisař Ricciardi, který má takovou atypickou vlastnost. Vidí
totiž duchy. I když to nejsou duchové v pravém smyslu slova. Jde spíš o
poslední chvíle násilně zemřelých bytostí. Komisař Ricciardi vidí jejich
zubožený stav a slyší poslední slova, které vyslovili, cítí lásku, zklamání,
zoufalství i bolest v té nejintenzivnější formě. Jde spíš o negativní
energii, která přebývá po smrti. Každopádně to není nic příjemného a komisaře
Ricciardiho to negativně ovlivnilo, ale naučil se s tím žít. V práci
komisaře je to pro něho občas i výhodou. V detektivce Bolest s ním řešíme
brutální vraždu světově proslulého tenora Arnalda Vezziho, kterého našli
mrtvého v jeho šatně. Jde o neoblíbeného člověka a postupným vyšetřováním
komisař zjišťuje, že je spíš problém najít někoho, kdo ho rád měl, a tak motiv
na jeho vraždu mohl mít kdekdo. Pomůže ale komisaři k vyřešení případu
pěvcova poslední slova, které slyší díky svému zvláštnímu nadání?
Maurizio de Giovanni
je původním zaměstnáním bankéř žijící v Neapoli. Jeho úspěšná série
s komisařem Ricciardim vznikla díky účasti v soutěži pro nové autory
detektivek organizované italským Porsche. Do dnešního dne vyšlo v Itálii
jedenáct volně na sebe navazujících dílů. Tyto romány měly úspěch, a tak je
najdeme přeložené v angličtině, němčině, španělštině, katalánštině a teď
nově i v češtině.
Tahounem celé
detektivky je komisař, který vidí mrtvé. I mě titul Bolest díky tomu zaujal. A
jsem ráda, že jsem po něm sáhla. Protože díky tomu se mi do rukou dostala detektivka,
která je jiná, s mistrně vykreslenou temnou atmosférou fašistické Neapole. Moc
se mi líbily popisy prostředí, města i celkového psychického rozpoložení
člověka, který se díky svému zvláštnímu nadání vyčlenil na okraj společnosti a
nikoho si k sobě nepustí. Ten pocit bolesti, samoty, zoufalství prostupuje
všemi stránkami a dostane se vám pod kůži. Při čtení vás bude doslova mrazit.
Líbilo se mi, že autor nic nepřeháněl a všechno dávkoval postupně a pomalu, čímž
detektivka získala poklidný průběh a svým tempem mi připomínala moje oblíbené
klasické britské detektivky ve stylu Agathy Christie. A tak tu najdeme postupné
odhalování informací, vztahů, občasný vhled do soukromí komisaře Ricciardiho a
hlavně neustálý pocit samoty člověka, což se autorovi mistrně povedlo vyjádřit
na stránkách knihy.
Díky tomu, že kniha
není moc tlustá, ji přečtete za chvílí a místy vám bude líto, že těch stran
nemá víc. Pro mě šlo o velmi příjemné překvapení a samotný titul tak vnáší
trochu svěžího větru na pole kriminálních románů. Autorovi se podařilo přijít
s něčím novým, zajímavým a hlavně jiným, takže vtáhne každého milovníka
detektivek. V této době to může být ideální dárek pod vánoční stromeček. A
já už se teď těším na pokračování, protože s komisařem Riccardim se hrozně
ráda znovu potkám.
Autor: Maurizio de Giovanni
Názov: Bolest(2016)
Originál:Il senso del dolore: L´inverno del comissario Ricciardi (2007)
Vydalo: Nakladatelství Epocha
Počet stran: 192
Okomentovat