Vítejte ve světě podivna

neděle 21. srpna 2016

Suomikumma, případně Finnish Weird, u nás finské podivno, je označení žánru povídek, které se nacházejí v této útlé knížce s názvem Lesní lišky a další znepokojivé příběhy.  Jde o sbírku fantastických povídek různých finských autorů. Tento žánr nabírá v posledních letech na popularitě, nejenom v samotném Finsku, kde vychází z literární tradice či domácích legend a mytologie, ale začíná se vydávat i v zahraničí.


Je skvělé vidět, že se zvyšuje popularita příběhů, které rozvíjejí  fantazii čtenáře. Minulý rok jsem se vám takto nadšeně rozplývala nad svým objevem knihy, která byla zařazená do žánru magický realismus. Šlo o knihu Literární spolek Laury Sněžné, jejíž recenzi si můžete přečíst tady. Dokonce povídka od autora, který má na svědomí Lauru Sněžnou,se nachází i v Lesních liškách, což mi udělalo velkou radost.
Tato útlá antologie fantastických povídek vznikla na překladatelském semináři oddělení finských studií na Karlově univerzitě v Praze a jeho vzniku můžeme děkovat nadšeným studentům, kteří se rozhodli, že si tyto příběhy zaslouží vydání i v České republice.

Jak jsem už vzpomínala předtím, Lesní lišky jsou sbírkou zvláštních finských povídek. Slovo zvláštní, anebo podivný, nejlépe vystihuje jejich charakter. Líbí se mi, že povídky, teda kromě jedné sci-fi zaměřené, jsou založené na reálném základě, odehrávají se v běžném životě, ne v úplně vymyšleném světe, ale v tom našem. Je to vlastně náš svět okořeněný špetkou fantazie, mystiky, magie a legend. Člověk by při čtení dokázal uvěřit, že by se něco z toho mohlo klidně stát. Líbí se mi, jak jsou příběhy propojené s přírodou a člověkem. Je z nich cítit respekt k přírodě a legendám, které formovaly celý národ. Jsou věci, které by měly přecházet z generace na generaci, a tyto povídky a jim podobné podivné severské příběhy se úžasně zhostily této důležité úlohy.

Lesní lišky si musejí najít svého čtenáře. Není to knížka úplně pro každého. A jako každý, tak i já jsem si při čtení říkala, které povídky se mi líbí víc, a které míň. A tak je to správné, díky různorodému zaměření příběhů, si je vychutná široké spektrum čtenářů. Mně osobně se nejvíc líbily Lesní lišky a Gordonův příběh. Líbí se mi příběhy, z kterých je viditelné silné propojení s přírodou. A i čtenáři, kteří fantasy nevyhledávají, se nemusejí obávat. Tato knížka není úplně typické fantasy. Můžete s překvapením zjistit, že se vám to líbí, i když jste se doteď fantasy vyhýbali.  S Lesními liškami to ani jinak nejde, můžete si je zamilovat, anebo je nepochopíte a líbit se vám nebudou. Stejně jako jsou různí lidé, jsou různé i tyto povídky. Jejich výhodou je, že si je můžete dávkovat postupně. Není to knížka na jeden večer, i když může být. Můžete si přečíst jednu povídku a tu další až  tehdy, když na ni budete mít náladu. Ony si na vás počkají. A když budete jako já, tak po přečtení budete říkat, že toho bylo příliš málo a potřebujete víc. Věřím, že díky úspěchu Lesních lišek (když jsem si je kupovala já, tak byly skoro všude vyprodané), se u nás bude vydávat víc podivných severských příběhů. Hrozně ráda bych se do nějakého opět ponořila. 


Autor: soubor autorů
Název: Lesní lišky a další znepokojívé příběhy (2016)
Vydalo: Pistorius&Olšanská
Počet stran: 128

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.