Duben 19 v knihách

neděle 5. května 2019


Pierre Choderlos de Laclos – Nebezpečné známosti


Nebezpečné známosti jsou nesmrtelným příběhem manipulace, intrik a mravní zhýralosti šlechticů v 18. století, který byl poprvé publikován v roce 1782. Tento příběh byl už i několikrát zfilmovaný a já se o něm poprvé dozvěděla po zhlédnutí filmové adaptace určené hlavně pro mladší publikum s Ryanem Philipem a Reese Whiterspoon v hlavních rolích (mluvím o filmu Cruel Intentions, který byl zfilmovaný před 20 lety). Když jsem ho viděla poprvé, byla jsem v pubertě a hrozně se mi líbil Ryan Philip (:D). Tehdy jsem si řekla, že si někdy musím přečíst knižní předlohu, no, chvilku mi to trvalo :D
Hlavními hrdiny jsou markýza de Merteuil a Vikomt de Valmot, kteří rozehrají podlou a nelítostnou hru, ve které si zahrávají s osudy a city dalších lidí, první láskou a vírou v manželství, vztahy a přátelství. Člověk si až říká, že tohle už není možné, že to, co dělají, je příliš kruté a že jim to přece nemůže donekonečna procházet. Kniha je napsaná formou dopisů v dobovém jazyce, který je květnatý, barvitý, popisný a neskutečně slušný, plný frází a poklon. Je hrozně zajímavé sledovat, jak se v tomto jazyku baví mezi sebou o nevěře, podvádění, sexu, zesměšňování nebo pomlouvání druhých. Kdyby někdo měl pocit, že lidi byli v minulosti slušní a o sexu se vůbec nebavili, tak by si měl přečíst Nebezpečné známosti, ty ho vyvedou z omylu.
I když je příběh zachycený formou dopisů dobovým jazykem, tak se to i tak čte moc dobře, i když to nejde číst na jeden zátah. Občas máte chuť postavami zatřást a zařvat na ně, ať se konečně začnou bavit normálně :D Je to ale poutavý příběh, který nastavuje zrcadlo šlechtě 18. století, která byla tak znuděná, že jedinou zábavu viděla v milostných dobrodružstvích a sňatkové politice.
Čtení Nebezpečných známostí jsem si užila a jsem ráda, že jsem si je přečetla až teď a ne tehdy v pubertě, to bych ten příběh nedokázala ještě natolik ocenit. Navíc moct utéct na stránkách knihy do úplně jiné doby, hlavně u poutavého příběhu, je něco, co mě jen tak bavit nepřestane. Mám takový pocit, že k této knize se ještě někdy vrátím nebo se aspoň kouknu na nějaké další filmové zpracování. Jinak jsem slyšela, že Nebezpečné známosti byly vydány i jako audiokniha, kde je každý protagonista namluvený jiným hlasem, to by pro někoho, koho čtení dopisů až tak neláká, mohla být skvělá volba, nemyslíte?


Taylor Adams – Na dostřel


Hned, jak jsem se dozvěděla, že vyjde nová kniha od Taylora Adamse, věděla jsem, že si ji musím přečíst. Taylor Adams je totiž autorem thrilleru Není úniku, ze kterého jsem si minulý rok doslova sedla na zadek a všude možně ho doporučovala. Od Na dostřel jsem měla velká očekávání a, jak se tomu občas k naší nelibosti stane, ty bohužel nebyly naplněny. Ale i to patří k životu, v rámci knih, k tomu knihomolskému. Netvrdím, že Na dostřel není dobrý thriller, to ani náhodou. Jde o thriller plný akce a napětí od první až do poslední stránky. Pořád se tam něco děje a vy si pořádně nemáte čas ani vydechnout. Ale někdy to bohužel nestačí, aspoň ne mně.
Představte si, že se vám porouchá auto uprostřed pouště a vy najednou zjistíte, že se vás snaží odstřelit vzdálený odstřelovač. Nemáte kam uniknout a jediné místo, kde se můžete schovat, je za vaším vlastním autem. Nejste v tom sice sami, ale to stejně nemění nic na bezvýchodnosti dané situace. Co uděláte? Nemáte vodu, jste vystaveni obrovskému horku a hlavně šílenci, který se rozhodl, že vás za každou cenu odpraví, a váš život visí doslova na vlásku. Je vůbec šance dostat se odtud a zachránit nejenom sebe, ale i ostatní?
Když jsem poprvé četla o námětu, říkala jsem si, co Taylor Adams dokáže na tolika stránkách vymyslet, že to bude celkem nuda. Poušť, auta a odstřelovač. Byla jsem příjemně překvapená, kolik toho dokázal vlastně vymyslet a co všechno se tam dělo. Za to klobouk dolů, autor na nedostatek kreativity rozhodně netrpí. Bohužel je to zároveň i něco, co musím Na dostřel vytknout. Je to jenom o té akci, přestože je to něco, co je u thrilleru normální. Já ale od Taylora Adamse čekala něco víc. Padouch byl od začátku jasný a celé je to jen o tom, kdy se postavám povede k němu nějakým způsobem dostat a odpravit ho. Je to neskutečně napínavé, budete dychtivě otáčet jednu stránku za druhou, atmosféra vás neskutečně vtáhne, budete zapomínat pomalu i dýchat a budete si třeba i kousat nehty, jak budete napjatí, ale to je vše. Chybí tomu nějaká větší zápletka, trochu té záhady a odhalování tajemství, žádný wow moment se nekonal, a to je něco, čím mě Není úniku dostalo. Wow momentů tam bylo hned několik. 
Z Na dostřel jsem si bohužel na zadek nesedla, pro mě to byl průměrný thriller plný akce a napětí, ale ničeho navíc. Věřím, že hodně lidí z něho bude nadšených, já ale bohužel až tak nejsem. Pokud jste ale doteď nečetli Není úniku, tak ho rozhodně doporučuju, v něm zjistíte, že to Taylor Adams umí mnohem líp.


Bernhard Schlink – Olga


Olga je krásná knížka s kouzelnou a něžnou obálkou od Bernharda Schlinka, autora románu Předčítač, který se dočkal i svého filmového zpracování. Já jsem bohužel Předčítače ani nečetla, ani neviděla, a tak jsem se mohla k Olze postavit nezaujatě a objektivně. Pokud budete hledat srovnání právě s Předčítačem, tak to se budete muset zeptat někoho jiného.
Příběh Olgy může na první pohled působit sladce a předvídatelně, ale není tomu vůbec tak. Nejde tady totiž jenom o příběh osudové lásky, lásky, která i navzdory všemu přetrvá po celý život, i když je to jeho hlavní linie, kolem které se točí všechno ostatní. Jde o lásku mezi dvěma mladými lidmi z různých společenských vrstev. Olga je holka, sirotek pocházející z chudých poměrů, kterou vychovává po smrti rodičů její babička, se kterou neměla nikdy moc blízký nebo vřelý vztah, a Herbert je synem venkovského statkáře. Znají se od dětství, kamarádí se a jak tomu tak bývá, postupně se do sebe zamilují. Herbertovi rodiče ani sestra s tím samozřejmě kvůli společenským rozdílům nesouhlasí a jejich vztahu se snaží zabránit. A takhle to všechno začíná.
Olga není jenom příběh lásky, je to hlavně příběh silné, mladé a ambiciózní holky a následně ženy z chudých poměrů, která se zamiluje a je ochotna pro tu lásku obětovat hodně, ale zároveň má svoji hlavu a ambice a jde si za svým. Její osud sledujeme z různých pohledů a nakonec, prostřednictvím nalezených listů Olgy Hergertovi, i z pohledu samotné Olgy. Ta za svůj život zažila velkou část německých dějin, i když se až tak moc nestěhovala, tak díky územním změnám žila na území hned několika států. Sledujeme její osud od Neměcké říše přes dvě světové války až k Spolkové republice Německo. Má svoje pohnutky, názory, city a v této útlé knížce, která se čte skoro sama, toho najdeme skutečně hodně. Někoho zaujme víc romantická linka a myšlenka osudové lásky, která přetrvá navzdory všemu, jiný ocení spíš myšlenky ženské emancipace nebo kritiku německého velikášství ústy Olgy. Je to rozhodně knížka, která má toho hodně co nabídnout a já vám ji můžu s klidným svědomím doporučit.


Peter May – Ochráním tě


Peter May je můj oblíbenec, co se týče detektivek. Od mého prvního setkání s ním, kdy jsem doslova zhltla Trilogii z ostrova Lewis, jsem si ho zamilovala. A tak od té doby čtu skoro všechno, co od něho u nás vyšlo a mám fakt štěstí, že toho vychází hodně. A tak, když jsem se dozvěděla, že mu u nás vyjde nová detektivka, ve které se vrací na svůj a námi všemi oblíbený ostrov Lewis, bylo jasné, že si to budu muset přečíst. 
Jeho nová detektivka se jmenuje Ochráním tě a díky ní zavítáme nejenom do Skotska, ale i do prostředí módy, návrhářů a do Paříže. Tentokrát budeme řešit záhadné úmrtí Ruairidha, který se svou manželkou Niamh vlastní firmu na výrobu luxusního a tradičního skotského Ranish Tweedu. Niamh dostane anonymní tip, že ji manžel podvádí. Když ho s touto informací konfrontuje, on to samozřejmě popře, pohádají se a on odjede pryč. Auto, ve kterém odjede, ale vybouchne a on i jeho milenka jsou na místě mrtví. Hlavní podezřelou se samozřejmě stává Niamh. Nakonec ji ale vyšetřovatelé z Paříže propustí a ona se sama a zničená vrací na ostrov Lewis. Postupně se ve vzpomínkách vrací do minulosti, do jejich začátků, či už vztahu nebo podnikání a snaží se přijít na to, kdo by mohl mít smrt jejího manžela na svědomí.
Kombinace psaní Petera Maye a prostředí ostrova Lewis a celkově Hebridských ostrovů je doslova neodolatelné. Když ho čtu, mám vždy sto chutí koupit letenku a odletět do deště zimy a oslizla. Mám chuť se promoklá toulat po větrných pláních cítit vůni rašeliny. Neskutečně mě tohle prostředí v jeho podání fascinuje. Píše doslova kouzelně a dokáže vykreslit atmosféru jako žádný jemu podobný, k tomu vždy přinese uvěřitelné postavy, z kterých každá vede svoji soukromou válku, a postupně před vámi odkrývá své slabosti, nejistoty a tajemství. I když Trilogie z ostrova Lewis u mě vede, čtení Ochráním tě jsem si vychutnala a už se těším, s jakým dalším příběhem z tohoto prostředí Peter May v budoucnu přijde. A obrovské plus pro mě bylo, když jsem zjistila, že název knihy pochází ze skladby I´ll keep you safe od kapely Sleeping at last, která nejenom krásně dokresluje atmosféru příběhu, ale zároveň je jedním z velkých stálic mých Spotify  playlistů. Schválně si ji pusťte v průběhu čtení a pochopíte. 


Malin Persson Giolito – Tekutý písek


Už bych si mohla zvyknout, že u mě je to vždy tak nějak jinak. Stává se mi docela pravidelně, že nejvíc mě zaujmou knížky, které se ke mně dostanou tak nějak neplánovaně, náhodou. Naposledy to byl náhodný úlovek z Levných knih od Favel Parrett a tentokrát je to Tekutý písek, který jsem původně vůbec neměla v plánu číst, ale dostala jsem ji od Lucky Zelinkové, tak jsem neodolala a hned se do ní začetla. A jak to většinou bývá, knížky od kterých nic extra nečekáte, vás v konečném výsledku příjemně překvapí nejvíc. Z Tekutého písku se totiž nakonec vyklubal ten nejlepší thriller, který jsem tento rok četla! Seveřané prostě ty detektivky psát umí a někdy je to skutečně radost číst. V Tekutém písku sice najdeme rysy young adult, hlavně u hlavních hrdinů, a vy víte, že to nemám moc ráda, ale tady to nebylo vůbec na škodu, právě naopak.
Osmnáctiletá Maja je obviněná z několikanásobné chladnokrevné vraždy a spoluúčasti na plánování masakru na švédské střední škole, v její skřínce se najde nepoužitá výbušnina a zemře několik jejich spolužáku včetně učitele, přítele a nejlepší kamarádky. Nebyla ale jediná, kdo v té třídě střílel.... Stáváme se svědky nejsledovanějšího soudního procesu Švédska, který má ukázat, kdo to všechno má vlastně na svědomí a co se skutečně v té třídě odehrálo. Maja se stala tou nejnenáviděnější osobou Švédska, ale je skutečně za všechno tak zodpovědná, jak tvrdí obžaloba?
Tekutý písek mě chytl od prvního momentu. Už v průběhu první kapitoly vás mrazí a vy nemůžete jinak, přilepíte se ke knize a nepustíte ji, dokud ji nedočtete. Najdeme tu originální způsob vyprávění z pohledu hlavní hrdinky, které doslova vidíme do hlavy, několikrát dokonce osloví čtenáře napřímo, což na mě hodně zapůsobilo a vtáhlo do děje o to víc. Autorka skvěle rozpracovala psychologii, pečlivě popsala soudní proces, který není tak napínavý, jak můžeme vidět ve filmech, ale je spíše zdlouhavý a nudný. Dotkla se taky několika citlivých témat, jako například problematiky imigrace, drogové závislosti a celkové rozmazlenosti bohaté švédské mládeže, psychických či vztahových problémů nebo psychického týrání a ignorování viditelných problémů dětí rodiči jenom proto, aby nemuseli nic řešit, dokud není příliš pozdě. 
Je to neskutečně skvěle a hlavně pro mě originálně a svěže napsaný thriller. Usadil mě do židle a vůbec se nedivím, že byl označený za nejlepší švédskou krimi roku 2016 a Netflix se rozhodl pro jeho zfilmování. Rozhodně za to stojí.


Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.