McGiver v sukni na Měsíci? Artemis!

úterý 10. července 2018


Kdo by neznal Marťana, jako by ani nebyl. A je jedno, zda jste na něho narazili v knižní nebo filmové podobě v hlavní roli s Mattem Damonem, o příběhu astronauta Marka Watneyho, který zůstal na Marsu odkázaný jenom sám na sebe, určitě neslyšíte poprvé. Díky Marťanovi padala na adresu jeho autora Andyho Weira jenom samá superlativa. Šlo totiž o neskutečně vtipný příběh plný odborných termínů a především s hlavním hrdinou, kterého si jednoduše nešlo nezamilovat – palce jsme mu drželi všichni. Po nadšení z Marťana všichni Weirovi fanoušci netrpělivě očekávali jeho další knihu. Ta nedávno vyšla i u nás a taky jsem si ji nemohla nechat ujít. Sci-fi žánr mám moc ráda a po přečtení Marťana jsem věděla, že autorovi tenhle žánr sedí a že se u toho rozhodně nebudu nudit. Tentokrát ale Mars vyměnil za Měsíc a přišel s ženskou hrdinkou. Zní to zajímavě. A jak se nakonec s tím vším popral?


Artemida je jediným městem na Měsíci. Obývají ho výstřední milionáři, hemží se to zde turisty, ale jsou tu také ti druzí. Ti, kteří zajišťují  veškeré fungování na Měsící  a starají se o bezpečnost. Platí tady ale přísná pravidla, která musí každý obyvatel Artemidy respektovat, jinak mu hrozí deportace a doživotní zákaz vstupu na Měsíc. Jedním z obyvatelů Artemidy je Jazz Bašarová, původem muslimka, která pracuje jako kurýr. Hrozně ráda by se stala průvodkyní turistů po povrchu Měsíce, ale bohužel má problémy složit zkoušky, bez kterých tuto práci, kde by vydělala víc peněz a mohla si polepšit, nemůže dělat. A tak si přivydělává jako pašerák zakázaného a nedostatkového kontrabandu na Měsíci. Jednoho dne ale dostane nabídku, která zdaleka přesahuje cokoliv, co kdy udělala nebo si myslela, že bude dělat, ale za takovou sumu peněz, že se to rozhodne risknout. To ale netuší, do čeho se vůbec zaplétá a jaké to bude mít následky. Povede se jí z toho vybruslit s elegancí její vlastní nebo si tentokrát ukousla příliš velké sousto?
Při čtení Artemis se přirovnávání k Marťanovi nevyhneme, a i kdybychom chtěli. Autor tentokrát zvolil hlavní postavu žijící ve městě na Měsíci, obklopenou lidmi a kriminální zápletku s lehkým nádechem noir – to je plně jiný směr. Přestože tak většina čtenářů čekala druhého Marťana, zde se ho nedočká, a to může vést k menšímu zklamání. Když se ale od Marťana pokusíme oprostit a vnímáme Artemis jako samostatné dílo, tak si uvědomíme, že se nám do rukou dostala příjemná sci-fi oddechovka. Artemis pobaví, zaujme, je plná napětí, humoru, ironických poznámek, ale i odborných a vědeckých pojmů, na které jsme u Andyho Weira zvyklí. Ty někdo vyhledává, jiného nudí, ale je to něco, čím je jeho tvorba typická.
Postava Jazz se mi hodně líbila a v porovnání s Markem z Marťana mi přišla víc uvěřitelnější. Ano, i v tomhle případě jde o nadprůměrně inteligentní postavu s neuvěřitelnými vědomostmi a schopnostmi a sobě vlastním smyslem pro humor, ale tím, jak se občas plácala a dělala chyby, na mě působila mnohem víc lidsky a uvěřitelněji. Líbilo se mi, že v její postavě autor zobrazil takovou lidskou chybovost, kterou máme všichni, a opepřil to sarkastickým humorem, což za mě jako celek skvěle fungovalo. Jazz jsem držela palce, bavila se na jejich štiplavých poznámkách a byla jsem napjatá do poslední stránky.
Co se týká samotného příběhu, první půlka byla bohužel o dost slabší než ta druhá, což je fakt škoda. Chvilku mi trvalo, než jsem se začetla.  Hlavně ze začátku jsem hodně tápala. Líbilo se mi zobrazení Měsíce jako multikulturního místa, i když to na můj vkus bylo možná zdůrazňované až moc často, stejně tak neustálé opakování faktu, že na Měsíci je jiná gravitace než na Zemi. Myslím, že autor měl s dokončením knihy hodně hodně naspěch, protože třeba minimálně jedna dějová linka nikam nevedla. Stejně tak bych mu doporučila trochu víc rozpracovat i další postavy, protože kromě Jazz, tam nikdo větší prostor nedostal a všichni působili jenom jako figurky, které splnily svůj účel a zase zmizely.
I když v Artemis jsou věci, které bych Andy Weirovi mohla vytknout, pořád si myslím, že jde o moc příjemnou a napínavou sci-fi oddechovku, která potěší každého fanouška tohoto žánru. Stejně jako v případě Marťana, i Artemis bude zfilmovaná, tak jsem hodně zvědavá na výsledek. Rozhodně se máme na co těšit.


Autor: Andy Weir
Název: Artemis (2018)
Vydal: Knižní klub
Počet stran: 280

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuju Martinus.cz

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.