Magická fínska kniha

pondělí 19. října 2015

Vitajte v Zaječíne. Vo fínskom mestečku, kde je všetko tak nejak inak. Kde nadprirodzené udalosti nie sú ničím výnimočným. Mestečko, ktoré oplýva postavami s kúzelnými menami. A  v mieste, kde sú spisovatelia vychovaní v istom literárnom spolku tými najväčšími celebritami nielen tu, ale aj v celom Fínsku.
V rámci kampane Škandinávskeho domu #readnordic som tento mesiac siahla po knihe fínskeho autora s nevysloviteľným menom Pasi Ilmari Jääskeläinen. Nevedela som, čo ma čaká. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som sa začítala.
Ešte aj teraz, čerstvo po dočítaní, si nie som úplne istá, čo si o tejto knihe myslím. Je zvláštna. To bude asi ten správny výraz. Je zvláštna, ale aj čarovná, magická, zaujímavá, kúzelná. Je proste skvelá. Mám chuť ju vziať a prečítať si ju ešte raz. A aj tak nebudem vedieť na čom som. Dostala ma. Úplne. Neskutočne.
Literární spolek Laury Sněžné vás okúzli už svojím vzhľadom. Obálka je jednoduchá, ale nádherná. Čo to nám napovedá o atmosfére, ktorá bude v knihe panovať. Aj keď nevieme v akom ročnom období sa kniha odohráva, myslím si, že je ideálna do pochmúrneho jesenného a zimného počasia. Uvariť si teplý čaj, zachumlať sa do deky a nenechať sa rušiť. 

Hlavnou postavou je zastupujúca učiteľka v zaječínskej škole Ella Amanda Milanová, ktorá náhodou narazí na nezrovnalosti v knihách z mestskej knižnice. Touto záhadou začína čarovný príbeh, ktorý má prvky detektívneho románu. Postupne s Ellou sa snažíme prísť na kobylku záhadám mestečka Zaječín, ktorých je viac než dosť. Tajomné bytosti pobehujúce po záhrade, škriatkovia, miznúca spisovateľka, tajomné jazierko, tmavé postavy a spolok okolo ktorého sa všetko točí. Toto všetko a ešte oveľa viac. Postavy s menami ako Ingrid Kočičková, Aura Potůčková, Martin Zimota tiež krásne podfarbujú magickosť celého prostredia. Klobúk dole pred prekladateľom, odviedol fakt úžasnú prácu. Chcelo to určitú dávku kreativity a predstavivosti.
Záhada zmiznutia. Ľudské slabosti. Snaha o blízkosť s druhým človekom. Chcieť sa dozvedieť niečo o tom druhom a na oplátku mu otvoriť samu seba. Zvedavosť. Úchylky. Pravda. Klamstvo. Pretvárka. Závisť. Priateľstvo. Život. 
Čarovná kniha s veľmi zvláštnym príbehom, ktorú buď budete milovať, alebo nenávidieť. Iná cesta tu proste nie je. Ja som si ju zamilovala. Na nič sa nehrá. Nikoho sa nesnaží napodobniť. Je svojská a je na to hrdá. A pre mňa je to jeden z horúcich kandidátov na najlepšiu knihu roka. Dokázala mi vyvolať úsmev na tvári, zaujať, ale aj šokovať. Ale všetko bolo tak správne nadávkované, že ničoho nebolo príliš veľa, ani málo.
Cítim prázdno, chýba mi Zaječín a jeho postavičky. Asi si ju prečítam ešte raz.


Hodnotenie: 100%

Názov: Literární spolek Laury Sněžné (2015)
Autor: Pasi Ilmari Jääskeläinen
Originál: Lumikko ja yhdeksän muuta (2006)
Vydalo: Nakladatelství Paseka
Počet strán: 317

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.