Nikdy nepodceňujte nástrahy kouzelného lesa

pátek 31. března 2017

Kouzelníkův únik z reality má na svědomí jeden z nejlepších švédských scenáristů Lars Vasa Johansson. Knížka s moc hezkou obálkou a ještě zajímavějším pohádkovým příběhem, ve kterém sledujeme útrapy jednoho životem unaveného kouzelníka na rozhraní magie a reality, je jeho prvním samostatným románem. Mám ráda skandinávskou literaturu, hrozně mě láká severské prostředí i jejich mytologie, a tak jsem neodolala románu, který mi sliboval příběh odehrávající se v magickém lese. Momentálně jsem po pár dost náročných a depresivních titulech potřebovala u něčeho vypnout a relaxovat. A tento hezký román byl přesně to, co jsem potřebovala, abych si oddechla a na chvíli zapomněla na celý svět a povinnosti.


Hlavním hrdinou tohoto románu je 45letý kouzelník Anton, který shodou nešťastných náhod havaruje a zabloudí v magickém lese Tiveden. Odmítne pomoct malé holčičce, o které netuší, že se v ní skrývá nadpřirozená bytost, a ta na něho za trest uvalí znamení smrti. Má ho provázet neštěstí až do konce jeho smutného života a přivést ho až k samotné sebevraždě. Obyvatelé kouzelného lesa mu radí, aby splnil tři úkoly a zlého znamení se tak zbavil. Anton ničemu z toho  ale nevěří, rozhodne se les opustit a jít si dál po svých záležitostech. Jenomže dostat se z kouzelného lesa není vůbec tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Hlavně když se vám na každém kroku dějí divné věci a hromada nešťastných náhod. Jak to tedy nakonec s Antonem dopadne?
Když jsem Kouzelníkův únik z reality vzala do rukou, tak jsem se na první pohled zamilovala do jeho nádherné obálky. A to jsem ještě netušila, že se zamiluju podruhé, do obsahu knížky. Tak hezký, kouzelný, magický a milý příběh jsem už dávno nečetla. Byl pro mě přesně tím, co jsem potřebovala. Příběh, který mě vtáhne, u kterého si odpočinu a který mě okouzlí natolik, že na něho budu myslet s úsměvem na tváři ještě nějakou dobu.
Příběh je postavený na Antonovi, člověku, zoufalci, kterého nikdo doma nečeká a v podstatě se mu v životě nic pořádně nepovedlo. Jenom prožívá a sám sebe přesvědčuje o tom, že má přesně to, co chtěl. I když v hloubi duše tuší, že to je jenom sebeklam. V příběhu sledujeme dvě linie, současnost a minulost. Díky tomu se postupně seznámíme s celou Antonovou historií. Na tomto příběhu se mi nejvíc líbilo to, že se celý odehrává na rozhraní fantazie a reality, a ta dělící linie je tenká a nenápadná. Líbí se mi, jak oba světy přirozeně existovaly vedle sebe. Příběh má kouzlo, půvab, vtip, šarm a i určitou nutnou dávku cynismu. Místy pohádka, místy příběh, který nám dává podnět k zamyšlení, nadpřirozené úkazy a neskutečně sympatické nadpřirozené bytosti, které si chrání ten svůj magický svět před realitou. Tři úkoly, které musí Anton splnit, aby ukázal, že je hodný toho, aby byl zachráněn. Mluvící kočka, Uplakánek, Gunnar, Greta a obrovské množství rolády, kouzelný les s vílami a stromy, které si pamatují vaše největší zklamání a obavy. Zní to lákavě, že? A to není vůbec všechno.
Je to příběh na rozhraní fantasy, a tak je vhodný i pro lidi, kteří normálně tento žánr velmi nevyhledávají. Líbí se mi ta inspirace severskou mytologií. V příběhu ožívají postavičky, o kterých se na severu vyprávějí pohádky a legendy. Přitom je samotný autor dokázal ztvárnit vtipně, kouzelně a s jemnou dávkou nutného životného cynismu. Každopádně je to po dlouhé době knížka, u které jsem se nahlas smála, a bylo mi jedno, že sedím v autobusu plném lidí. To je pro mě jeden z největších plusů tohoto titulu. Tato knížka má potenciál okouzlit každého, kdo se do ní začte bez ohledu věku nebo pohlaví. Každému z nás se občas něco nezdaří, nebo máme horší období. A tohle je knížka, která nám ukáže, že nic není také zlé, jak to na první pohled vypadá, a vsype nám do žil pozitivní energii a pocit, že nakonec stejně všechno dobře dopadne.


Autor: Lars Vasa Johansson
Názov: Kouzelníkův únik z reality (2017)
Originál: Den stora verklighetsflykten (2016)
Vydalo: Nakladatelství Host
Počet stran: 340

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.