Velký knižní čtvrtek tohoto jara zase jednou
přinesl zajímavý výběr knižních titulů. Již zmíněná literární událost má kolem
sebe vždy hodně očekávání a už dopředu se někteří knihomolové snaží uhodnout,
které tituly budou zařazeny tentokrát. Když jsem uviděla knihy, které se
nacházely v tom posledním, tak jsem se rozhodla sáhnout po zajímavé novince
od Nakladatelství Argo s názvem Ďábel v bílém městě od Erika Larsona.
Jde o beletrizovanou literaturu faktu, která má vyprávět příběh amerického
Jacka Rozparovače – doktora H. H. Holmesa, který v průběhu Světové kolumbovské výstavy v Chicagu
koncem 19. století zavraždil odhadem víc než 200 obětí, většinou žen. Přesné
číslo se nikdy nezjistilo. Detektivky mám ráda a v tomto případě mělo jít
ještě o něco navíc. Není to totiž fiktivní příběh, výmysl autorovy fantazie,
ale příběh, který je založený na skutečných historických událostech a faktech.
Musím se vám k něčemu přiznat. Když jsem
si vybírala knížku Ďábel v bílém městě s podtitulem vraždy, kouzla a
šílenství na výstavě, která změnila Ameriku, tak jsem anotaci přeběhla velmi
rychle. Zpočátku jsem se domnívala, že půjde právě o beletrizovaný příběh Jacka
Rozparovače. Vůbec jsem si neuvědomila, že ten vraždil v Londýně, a ne
v Chicagu. Příběhy vrahů, hlavně ty, které jsou něčím jiné, zajímavé,
v tomto případě i podložené fakty, mě tak nějak vždy lákaly. A když jsem
zjistila svůj omyl, tak jsem se sama sobě zasmála a ponořila se do příběhu,
který mě vtáhl způsobem, jakým se to nepovedlo už hodně dlouho žádnému. A o
kvalitě samotného příběhu mluví i ocenění, které tato kniha získala, mezi jinými
v roce 2004 Edgar Award v kategorii Kriminální literatura faktu.
V Chicagu se v roce 1893 konala
Světová kolumbovská výstava k příležitosti 400. výročí objevení Ameriky
Kryštofem Kolumbem. Byla to obrovská událost a podíleli se na ní ty nejznámější
a nejslavnější architektonické mozky dané doby. Do města proudilo obrovské
množství návštěvníků, kteří chtěli tento neobyčejný úkaz spatřit na vlastní
oči. Ve městě se zvýšila kriminalita a násilí, a tak se stalo, že když začaly mizet
ženy, které se už neozvaly a nevrátily ke svým rodinám, zpočátku se to
v tom chaosu prostě ztratilo. Právě v průběhu této výstavy se povedlo
sériovému vrahovi doktorovu H.H. Holmesovi beztrestně vraždit ve svém domě hrůzy
plném mučíren, propadlišť, piteven a s plynovou komorou. Vždycky působil
příjemným, důvěryhodným a sympatickým dojmem a nikdo vůči němu nikdy neměl
žádné podezření.
Kniha je napsaná neskutečně dobře, dovolím si
říct, že až mistrovsky. Eriku Larsonovi se povedl rozvinout autentický a
sugestivní obraz konce 19. století v Chicagu. Zachytil obraz doby, kdy se muži
jako gentlemani dvořili dámám, dobu plného smogu, kdy elektřina byla ještě
neznámým pojmem a jediným způsobem komunikace byly dopisy, na které se čekalo i
několik týdnů.
Při čtení máte pocit, že se procházíte těmi
špinavými ulicemi, cítíte hustý smog ve vzduchu, který vám brání se pořádně
nadechnout a sledujete události kolem fenomenální, ale moc problematické
světové výstavy, které se nakonec povedlo stát se tou největší výstavou, jaká
se kdy konala.
I když knížka na první pohled působí, že
hlavní je v ní příběh sériového vraha a výstava tam bude hrát jenom
vedlejší roli, při čtení zjistíte, že ve skutečnosti je to naopak. Nejlepší ale
na tom je, že vám to vůbec nebude vadit. Příběh výstavy, její stavby, realizace,
komplikací a boje za vytvoření něčeho obrovského a fenomenálního, něčeho, co
trumfne Eiffelovu věž v Paříži, vás pohltí takovým způsobem, že budete
chtít vědět víc, budete potřebovat víc. Je to neskutečný příběh. Příběh,
ve kterém se potkáte s těmi nejslavnějšími architekty dané doby, ale
i s postavami jako Nikola Tesla, Tomas Alwa Edison, Buffalo Bill, Houdini a
mnoho dalších. Fakta a informace, na kterých je postavený celý příběh vás
kolikrát donutí přestat číst a ověřit si, co znamená to, či jiné jméno, nebo co
myslel autor tou poznámkou, a jak to nakonec dopadlo s tím a tím. Prostě
budete potřebovat vědět další podrobnosti a souvislosti.
A při čtení příběhu sériového vraha vás bude
mrazit, protože si uvědomíte, že nejde o žádnou autorovu fikci, ale o něco, co
se ve skutečnosti stalo, a všechny informace, které vám autor poskytne,
jsou podložené výzkumem. Dozvíte se taky, že vlastně někdy v této době
bylo poprvé použité slovo psychopat, které společnost do té doby neznala. Autor
si dal skutečně záležet a v příběhu nám vykreslil povahu H. H. Holmese do
nejmenších podrobností, až jsem se místy zamýšlela nad tím, zda bych se taky
nechala oklamat jeho milým vystupováním.
Nikdy bych nečekala, že budu
z beletrizované literatury faktu tak nadšená, nebo že může být takto dobře
napsaná. A pro vás, co máte rádi detektivky a příběhy vrahů nebo vás prostě jen fascinuje období konce 19.
století v Americe, je tato knížka nutnost. Přečtete si ji, je totiž
úžasná. A já teď budu asi všude chodit a každému ji doporučovat, protože
konečně se mi po dlouhé době dostala do rukou kniha, která předčila všechna moje
očekávání a vyvolala ve mě zase takový skvělý pocit ze čtení, když se vám do
rukou dostane ta pravá kniha. Kniha, která vás nejen pohltí, ale vám taky něco předá.
A pikoška na závěr. Tento příběh zaujal i
filmové producenty a chystá se jeho filmové zpracování. Režie se ujal slavný Martin
Scorsese a do hlavní role obsadil Leonarda DiCapria. Máme se skutečně na co těšit,
já se na to určitě podívám.
Autor: Erik Larson
Název: Ďábel v bílém městě: aneb vraždy, kouzla a šílenství na výstavě, která změnila Ameriku (2017)
Originál: The Devil in the White City: Murder, Magic, and Madness at the Fair that Changed America (2003)
Vydalo: Argo
Počet stran: 496
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví Martinus.
Okomentovat