Václav
Kaplický – Kladivo na čarodějnice
Kladivo na čarodějnice je knížka, o které
slyšel snad každý. Je to hlavně díky filmu, kterému byla předlohou. Film jsem viděla už jako dítě, ale
na knihu jsem narazila až teď, úplně náhodou, v mém oblíbeném
antikvariátu. A protože se občas snažím sáhnout i po nějaké starší literatuře,
abych nečetla jenom samé knižní novinky a neomezovala se na knižní hity,
rozhodla jsem se, že si přečtu právě Kladivo na čarodějnice. Příběh, který
mluví o inkvizičních procesech s ,,čarodějnicemi“, se odehrává na konci 17.
století. Vždy, když čtu nějakou starší literaturu, tak jsem příjemně
překvapená, jak jsou tyto texty nadčasové. A to byl i tento případ. Píše se
tady o nespravedlnosti, fanatizmu víry a bestialitě inkvizitora Boblinga a jemu
podobných, kteří ve jménu víry páchali zvěrstva toho nejhoršího druhu. Umučili,
utýrali, upálili a obrali o majetek okolo stovky nevinných. Kdo už byl jednou
obviněný, neměl šanci se domoct spravedlnosti. A vrchnost tomu jenom nečinně
přihlížela. Tvářila se, že to tak má být, že nic nevidí. V 17. století to
byly procesy s čarodějnicemi, ale dále v historii si za čarodějnice
můžeme dosadit jiné skupiny lidí, se kterými bylo nespravedlivě zacházeno, a
vidíme, jaký zhoubný vliv měla moc na vysoko postavené obyvatele. Nezajímali se
o lidi, které měli na starosti. Celkem zajímavá paralela s dnešní
společností. I když jde o starší knihu, a na tom jazyku je to cítit, i tak se
mi četla moc dobře. Díky častému užívání archaických výrazů jsem se mnohem lépe
přenesla do konce 17. století. Sice tu nenajdeme tak rychlý spád děje, jak jsme
zvyklí v současných detektivkách nebo thrillerech, ale přesto je kniha
napsaná tak dobře, že po přečtení jedné kapitoly máme chuť si dát ještě jednu.
Protože věříte, doufáte a nechápete, jak se to všechno mohlo dít. Nejhorší na
tom všem je ten pocit, že nejde o výmysl autora. A z toho mrazí.
Ingrid
Desjours – Její život v očích panenky
Do poslední chvíle jsem se nemohla rozhodnout,
zda se mi psychothriller od francouzské autorky Ingrid Desjours líbil, nebo ne.
Místy byly některé scény na mě příliš intenzivní, ale musím se přiznat, že už
jsem velmi dlouho nečetla nic tak psycho a zároveň poutavého, jako byla právě
tato kniha. Je pravda, že tento žánr moc nevyhledávám. Autorka si se s svým
čtenářem pohrává, manipuluje jím a vede si ho přesně tam, kde ho chce mít.
Myslíte si, že víte, jak to všechno dopadne, vždyť je to úplně jasné? Tak to
jste na omylu. Dvě dějové linie nám představí dvojici zlomených postav, každou
úplně jiným způsobem. Policajta Marca po autonehodě, při které zemřela jeho
partnerka a on utrpěl vážná zranění, jenž se znovu snaží začlenit do pracovního
kolektivu a opět fungovat po pracovní i osobní stránce. A dívka Barbara, která
se stará o svoji slepou matku a jediné, co za to dostává, jsou neustálé nadávky
a ponižování. Najednou se na scéně vyskytne psychopat, který oslepuje a okrádá
své oběti. Marc mu je na stopě a seznámí se s Barbarou. Jejich osudy se propletou
a vedou k rozluštění celé záhady. Jak to nakonec dopadne? A kdo je vlastně
ten záhadný psychopat?
Skvěle napsané, napínavé tak, že nemůžete
knihu odložit. Místy hodně nechutné, ale najdeme tady kromě jiného velmi
propracované zobrazení proměny hlavní hrdinky. Autorka při psaní hodně čerpala
z vlastních zkušeností, protože pracuje jako psycholožka se specializací
na sexuální kriminalitu. I když pro mě to bylo už příliš psycho, věřím, že
fanoušci žánru budou nadšeni. Je to kniha, která jen tak lehce nezapadne a já
na ni ještě chvilku budu myslet. Mezi psychothrilery se určitě neztratí.
Irvine
Welsh – Špína
Irvine Welsh má specifický styl psaní a
vyjadřování. To už jsem zjistila u knihy Pohlavní životy siamských dvojčat, u
které jsem se setkala s autorem poprvé.. Ano, nadávalo se tam hodně,
otevřeně se bavilo o sexu a jiných záležitostech, které bývají většinou
probírány hodně opatrně, ale jeho styl se mi líbil. A tak jsem sáhla po jeho
další knize. Tentokrát jde o román Špína, který se na první pohled tváří jako
detektivka. Ve skutečnosti jde ale o příběh policajta Bruce Robertsona
vyšetřujícího případ vraždy černocha, který je synem vysoko postaveného
diplomata. Ale případ vraždy a její vyšetřování je odsunuto do pozadí a my se
v hlavní lince příběhu dostáváme do hlavy Brucea, který je momentálně sám
a je to asi ta nejnegativnější postava, ten nejhorší antihrdina, s jakým
jsem se kdy v knize setkala. Manipuluje lidmi kolem sebe, trpí všemi
možnými neduhy, jaké si jenom dokážeme představit, sex a drogy jsou středobodem
jeho vesmíru a jediné, co ho zajímá, je on sám. Neváhá jít ani přes mrtvoly,
aby dosáhl toho, co chce. Nezáleží mu absolutně na nikom. Je to prostě lidská
špína. K tomu si přidejte expresivní vyjadřování Irvina Welshe a máte
knihu, která ukazuje to nejhorší dno lidské psychiky, jaké jenom existuje. I
když to pro mě bylo pomerně náročné čtení, knížka mě zaujala a čím víc jsem se
blížila ke konci, tím mi začalo všechno do sebe zapadat. A na konci mě Irvine
Welsh dokázal ještě překvapit a emočně zasáhnout. A tomu říkám dobrá práce.
Erik
Larson – Ďábel v bílém městě: aneb vraždy, kouzla a šílenství na výstavě,
která změnila Ameriku
Kniha je napsaná neskutečně dobře, dovolím si
říct, že až mistrovsky. Eriku Larsonovi se povedl rozvinout autentický a
sugestivní obraz konce 19. století v Chicagu. Zachytil obraz doby, kdy se muži
jako gentlemani dvořili dámám, dobu plného smogu, kdy elektřina byla ještě
neznámým pojmem a jediným způsobem komunikace byly dopisy, na které se čekalo i
několik týdnů.
Při čtení máte pocit, že se procházíte těmi špinavými ulicemi, cítíte hustý
smog ve vzduchu, který vám brání se pořádně nadechnout, a sledujete události
kolem fenomenální, ale moc problematické světové výstavy, které se nakonec
povedlo stát se tou největší výstavou, jaká se kdy konala.
I když knížka na první pohled působí, že hlavní je v ní příběh sériového vraha
a výstava tam bude hrát jenom vedlejší roli, při čtení zjistíte, že ve
skutečnosti je to naopak. Nejlepší ale na tom je, že vám to vůbec nebude vadit.
Víc se dočtete v recenzi.
Christine
Trent – Dáma z popela
V Dámě z popela se příběh točí kolem
jednoho pohřebního ústavu ve viktoriánském Londýně s hlavní postavou Violet,
která na dané dobové poměry vyčnívá z řady žen, domácích paniček
starajících se jenom o manžela, děti, domácnost, vhodné oblečení a budování
perspektivních přátelství, kterými si udrží to správné postavení ve společnosti,
případně si pomůže o společenský stupínek výš. Violet Morganová je jiná, už od
začátku pomáhá svému manželovi vést pohřební ústav a práce s mrtvými i
pozůstalými ji baví a naplňuje. Je ráda užitečná, svoji práci miluje a má svůj
vlastní názor, což v dané době nebylo u žen velmi časté nebo žádané.
Jednoho dne najde spát v rakvi opuštěné děvčátko, její manžel začne vést
podezřelé obchody se svým bratrem a tajemným cizincem z Ameriky, který
začne být Violet moc sympatický. Jenomže nic není takové, jak to na první
pohled vypadá, a Violet se může přesvědčit, že to nejsou mrtví, kterých bychom
se měli bát, naopak živí dokážou způsobit nejvíc škody.
Zajímavý příběh s dobrou zápletkou a
sympatickou hlavní postavou, to všechno v atmosféře viktoriánské Anglie,
což je období, které mě hodně láká. I když měl tento příběh všechny dobré
předpoklady, výsledek byl nakonec takový nijaký. Stále jsem měla pocit, že tomu
něco chybí a nedokázala jsem přijít na to co. Nepodařilo se mi až tak úplně se
ponořit do příběhu, měla jsem sama ze sebe pocit takového vzdáleného
pozorovatele. Nebylo to zlé, ale ani nic, co by mě nějak extra zaujalo.
Průměrný, předvídatelný příběh. Možná měl jenom smůlu, že jsem ho četla po
Ďáblovi v bílém městě, který byl geniální a bylo velmi těžké mu
konkurovat. Plusové body ale knize dávám za historické informace o válce Severu
proti Jihu, stejně tak za informace o královně Viktorii a jejím manželovi a
dětech. Bylo zajímavé číst o tomto období, protože toho o něm moc nevím.
Tom
Michell – Co mě naučil tučňák
Co mě naučil tučňák je ten typ knihy, kterou
bych s klidným svědomím doporučila i někomu, kdo moc nečte, ale občas si
chce přečíst nějaký nenáročný, ale zajímavý titul.
Jde o příběh mladého učitele Toma Michella,
který touží cestovat a objevovat svět, a tak přijme místo učitele na prestižní
argentinské škole. V průběhu svého výletu do Uruguaye je svědkem
nepříjemné situace, kdy ropa zabila a vyplavila na pláž obrovské množství
mrtvých tučňáků. Jeden z nich ale nějakým zázrakem přežil, a tak ho zachrání
a propašuje přes hranice do Argentiny, do školy, kde se o něho stará. Vytvoří
se mezi nimi velmi silné pouto a zažijí velké množství neopakovatelných
zážitků. Tučňáka si oblíbí na internátní škole žáci i učitelé a personál. Stane
se neodmyslitelným členem komunity a maskotem školy.
Je to krásný a moc milý příběh, při jehož čtení
se budete většinu času usmívat. Jinak to ani nejde, protože tento milý tučňák
se vám dostane pod kůži. Úplně ho před sebou budete vidět a občas nebudete
chápat, jak je možné, že se chová tak lidsky. Tak jako mnohým lidem
v knize, i vám tučňák pomůže cítit se líp a trochu si oddechnout od všech
těch nekonečných starostí a shonu každodenního života. Uvědomíte si, že je důležité
mít priority a věřit v sebe samé. Příběh je současně protkaný informacemi
z nepokojného období peronistické vlády v Argentině, kde se měnily režimy,
převraty byly na denním pořádku a nikdo pořádně nevěděl, co bude další den.
Peníze neměly hodnotu, anebo se každý den měnila jejich hodnota a nikde nebylo
bezpečně. Člověk nikdy nevěděl, zda se domů vrátí živý a zdravý a
s domovem se komunikovalo velmi těžko.
Tuto skvělou knihu dokonce teď můžete sehnat
v Levných knihách za pár korun, tak neváhejte. Rozhodně stojí za to. Je to
jeden z těch příběhů, ke kterým se budete s radostí vracet.
Fiona
McFarlane – Noční host
Kniha Noční host je zvláštní. To je asi to
nejvýstižnější slovo, kterým ji můžu ohodnotit. Má skvělou anotaci, která vás
donutí si tu knihu koupit a nenechat ji v knihkupectví. Čekáte skvělý,
napínavý a tajemný příběh, který se bude točit kolem záhady jedné staré osamělé
dámy a tygra, kterého vídá v noci. Ale bohužel konečný výsledek není
nakonec až taký dobrý, jak se na první pohled zdá, a to je škoda. Protože námět
je skvělý, jen to zpracování bylo pro mě místy hodně zvláštní. Ze začátku jsem
se nemohla začíst, kolem půlky mě příběh pohltil a ke konci zase nastoupily
rozpaky. Fakt jsem nevěděla, co si mám myslet.
V Nočním hostu jde o příběh vdovy Ruth,
která žije po smrti manžela sama v jejich společném domě na pláži a
v noci má pocit, že jí po domě chodí tygr. Jednoho dne se jí před dveřmi
objeví ošetřovatelka Frida, kterou poslala vláda, aby jí pomáhala s věcmi,
které už sama nezvládá. Ruth je za její pomoc vděčná, ale neustále se nemůže
zbavit pocitu, že něco není v pořádku a do toho všeho pořád musí myslet na
toho tygra. Setká se se svojí dávnou láskou, s kterou vzpomínají na
minulost a naplánují si vychutnat si spolu ještě ten poslední čas, co jim
zbývá. Ale není to tak jednoduché, protože Frida se Ruth stále víc plete do
života a manipuluje jí a Ruth je z toho stále víc zmatená.
Fioně McFarlane se povedlo vykreslit smutný
obraz stárnoucího člověka, který po smrti svého partnera zůstane na všechno
sám. Děti se z domu odstěhovaly a jejich vzájemný kontakt se minimalizoval
na jeden telefonát týdně, a tak ani netuší, co se skutečně děje s jejich
rodiči. Je to velmi smutné a na mě to hodně zapůsobilo. Autorka nám ukázala
člověka, který už místy nerozlišuje mezi přítomností a minulostí, a hlavně
nedokáže rozeznat potenciální nebezpečí a ohrožení. Tato linka příběhu byla
napsaná velmi dobře. Ale tu linku s tygrem jsem nepochopila. Celkem by mě
zajímalo, co tím autorka myslela. Jednalo se o metaforu nebo je zde prostor pro
fantazii čtenáře? Kdoví. Mně ale po dočtení knihy nakonec zůstaly smíšené
pocity.
Okomentovat