Šantaram - India z trochu inej stránky

čtvrtek 14. ledna 2016



Šantarám. Kniha, ktorá sa u nás stala jednou z titulov, na ktoré bola zameraná predvianočná kampaň. Román, o ktorom sa veľa hovorilo a ešte viac sa o ňom písalo. Narazila som na rôzne názory. Bránila som sa jej. Kniha o Indii plná hlbokých myšlienok? To tu už predsa bolo, v modrom i ružovom a mala som pocit, že u Šantaramu pôjde o to isté. Aj napriek tomuto prvotnému dojmu som si nechala poradiť a siahla som po nej tiež. Nie je nad to, urobiť si na ňu svoj vlastný názor. A bolo to to najlepšie rozhodnutie.
,,Nemůžeš být víc než jenom sám sebou. Čím víc se snažíš být jako nekdo jiný, tím víc ti v tom překáží tvoje vlastní já."

Šantarám napísal Gregory David Roberts a pri jej písaní sa nechal čiastočne inšpirovať vlastnými zážitkami. Takže vlastne nikdy nevieme, kde končia príbehy, ktoré zažil a začína fabulácia.
Hlavný hrdina Lindsay, odsúdený za ozbrojené lúpeže, prichádza do Indie po úteku z austrálskeho vezenia. Pôvodne mala byť India len prestupnou zastávkou na ceste na Nový Zéland, ale po stretnutí s Prabhákárom sa jeho plány zmenili. Lindsay sa nebráni ničomu, čo mu život prinesie a tak ako jeho život, aj kniha sa stáva zbierkou ľudí, príbehov a rôznych udalostí, ktoré sú prepojené postavou hlavného hrdiny. Lindsay stretne osudovú ženu, žije v slumoch, stane sa pouličným lekárom, ale aj gangsterom a vojakom. Znovu sa zapletie s drogami, dokonca sa  podieľa aj na produkcii Bollywoodskych filmov. Je to určite zaujímavé rozprávanie. Príbeh plynie postupne, nezadrháva sa. Všetko na seba postupne nadväzuje a nanarazila som na žiadne hluché miesta.
Čo ma najviac zaujalo, bola postava hlavného hrdiny. Lindsay pritom nie je vyslovene kladný hrdina, práve naopak. Je to človek z mäsa a kostí, s chybami , starosťami, pochybnosťami a výčitkami svedomia. Ukazuje nám, že nič nie je čierne alebo biele, ale vo všetkom je ešte veľká škála farieb. Tak to bolo aj v jeho prípade. Aj napriek tomu, že bol vlastne zločincom, na mňa pôsobil ako správny chlap.



,,Každý poctivý čin se rodí z nějakého temného tajemství. Možná to neplatí o všech, ale u mě to pravda byla. To málo dobra, co jsem ve světě udělal, za sebou vždycky vleklo stín temných pohnutek. To, co vím teď, a nevěděl jsem tehdy, je fakt, že v dlouhodobém horizontu je motiv důležitější u dobrých skutků než u špatných. Když na nás dotírá všechna vina a stud za zlo, jež jsme spáchali, může nás zachránit to dobré, co jsme udělali."

Šantarám je zvláštna kniha, ktoré vo mne vzbudila rozporuplné pocity. Ale po prečítaní a nechaní pár dní na utriedenie myšlienok musím povedať, že to bola asi tá najzaujímavejšia a najrôznordejšia kniha, ktorú som minulý rok čítala. Áno, pripadala mi zvláštna, ale takým tým pozitívnym spôsobom. Autor na Vás prostredníctvom stránok prenesie lásku k Indii a jej ľuďom. Zvyky, tradície, prostredie, atmosféra, proste vám nedá, aby ste si ju nezamilovali aj Vy.
Určite je to skvelá kniha, ktorá si zaslúži Vašu pozornosť. Siahnite po nej a prečítajte si ju. Na každého zapôsobí inak a každý si z nej vezme niečo iné. Niekoho upúta príbeh, ďalšieho vedomosť, že je to čiastočne autobiografická kniha, niekoho úvahy a myšlienky o živote (sama som si nejaké z nich počas čítania označovala, niektoré som proste nechcela zabudnúť) a ďalšieho proste pohltí prvá tá neopakovateľná atmosféra Indie, ľudí, prostredia a ten výrazný rozdiel medzi bohatými a chudobnými.
Je to kniha, ktorá sa odohráva v dlhšom časovom horizonte a hoci niektoré pasáže mi miestami prišli pritiahnuté za vlasy (ten Afganistan už bol na mňa trochu príliš), stále ide o jednu z najlepších kníh minulého roka.
A ak by sa tu náhodou našiel niekto, komu by sa Šatarám nechcel čítať, tak si počkajte na film, ktorý sa na jeho motíve natáča. Ja by som na Vašom mieste, ale radšej siahla po knihe, aby ste neprišli o jej neopakovateľné kúzlo.
Jedinou nevýhodou je, že táto kniha nevyšla v elektronickej podobe. Nakladateľ, ale knihu rozdelil do troch zväzkov, takže nám ušetril chrbát pri ťahaní 750-stranovej knihy. To je veľké plus a chválim ho za dobrý a praktický nápad.

Príbeh Šantarámu pokračuje dokonca ďalej. Gregory David Roberts napísal aj druhý diel s názvom The Mountain Shadow, ktorý bol vydaný v októbri 2015.  Či bude vydaný u nás sa ešte nevie. Ja osobne by som to privítala. Tak sa nechajme prekvapiť.


Hodnotenie: 90%


Autor: Gregory David Roberts
Názov: Šantaram (2015)
Original: Shantaram (2004)
Vydalo: Nakladatelství Kristián v spolupráci s Radioservisem
Počet strán: 750

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.