Skutečně ten nejhodnější chlapec

pátek 28. října 2016

Knížka vydaná Nakladatelstvím Argo se ke mně dostala jako dárek. Při nešťastném úrazu na horském kole se mi povedlo zlomit si ruku, a tak jsem si nezapomněla postěžovat na sociálních sítích. Všimli si toho i ti nejlepší Martinusáci z internetového knihkupectví Martinus.cz a jako dárek mi poslali knížku, aby mi to léčení šlo lehčeji. Přiznám se, že jsem o té knize doteď neslyšela, ale po přečtení anotace mě hned zaujala. A ještě k tomu Argo patří mezi moje oblíbené nakladatelství. Takže mi tenhle dárek udělal velkou radost.


Nejhodnější chlapec je příběhem autistického chlapce, vlastně už muže, Todda Aarona, který skoro celý svůj život žije v různých zařízeních pro lidi se zvláštními potřebami. Náš příběh začíná v Paytonu. V první kapitole se vrátíme s Toddem do dětství, kdy ho jako jedenáctiletého kluka matka právě přivezla do Paytonského sociálního centra, kde nakonec zůstane po zbytek svého života. V tomto příběhu sledujeme svět a život očima padesátiletého autistického muže a hlavně různé impulsy, okolnosti a změny, které ho ovlivňují a musí se s nimi vypořádat.  Do jeho života vstoupí nový ošetřovatel, s kterým má od začátku problém vycházet, spřátelí se s novou obyvatelkou Paytonu Martine, jezdí za ním na návštěvy jeho bratr a jednoho dne se na základě různých okolností rozhodne, že chce jít domů za bratrem a odejde. A ve všech těchto událostech se prolíná současnost s minulostí, hlavně s Toddovými vzpomínkami na dětství a rodiče.

Autor Eli Gottlieb se při psaní tohoto románu inspiroval vlastními zkušenostmi z dětství s jeho bratrem, který byl taky v jedenácti letech hospitalizovaný s autismem. Po celé roky ho navštěvoval v různých terapeutických zařízeních, což mu při psaní Nejhodnějšího chlapce pomohlo. Nebylo jednoduché vytvořit knihu z pohledu autistického chlapce, a tak ji původně napsal ve druhé osobě. Až pak ji přepsal do první osoby, přičemž se snažil co nejvěrněji zachytit styl mluvení, myšlení a reakce autistického jedince.
Nejhodnější chlapec je moc hezká knížka. Na mě hodně silně zapůsobila. Ukazuje nám svět očima někoho, kdo neměl to štěstí narodit se zdravý. Celý život bojuje s problémy, jak se co nejlépe vyjádřit a kolikrát nechápe, co se kolem něho děje. Nechápe, proč se lidi na něho zlobí nebo proč mu nerozumějí. Pro mě to byla velmi zajímavá a poučná knížka, která mi toho mnoho dala. A i když se zabývala skutečně komplikovanou tematikou, četla se lehce. Líbilo se mi, jak si dal autor záležet na detailech, například proč se autističtí lidé bojí zvířat nebo jak vnímají lidskou intimitu. Prostřednictvím Todda nám samotný autor dokonce představí stručnou historií autismu, což jsem se velmi ráda dozvěděla. Mám ráda, když mi knížky, kromě hlavního příběhu mi dají i něco navíc.
I když je ta knížka celkem útlá, obsahuje silný příběh, jehož čtení třeba věnovat náležitou pozornost. A tak není dobré ji číst příliš rychle a stránky prolítnout. Není úplně jednoduché vcítit se do myšlení a chování autistického člověka, ale když se vám podaří do příběhu ponořit, nebude se vám chtít Todda opustit. Já jsem si ho hrozně moc oblíbila. Jeho příběh mě zaujal a jsem moc ráda, že se tento druh knih píše. Za mě to bylo skvělé podzimní čtení.


Autor: Eli Gottlieb
Názov: Nejhodnější chlapec (2016)
Originál: Best Boy (2015)
Vydalo: Nakladatelství Argo
Počet strán: 220

Za tento dárek ještě jednou děkuji Martinus.cz :)

Okomentovat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.