Nechte se zapálit nejnovějším příběhem Celeste Ng

pátek 12. ledna 2018

Když jsem se dozvěděla, že Celeste Ng má vyjít nová knížka, tak jsem hned věděla, že si ji musím přečíst. Pamatuju si, že její debut Vše, co jsme si nikdy neřekli jsem přečetla v angličtině ještě před tím, než vyšel v českém překladu. Narazila jsem na ni úplnou náhodou na Amazonu a díky zajímavé anotaci jsem si ji koupila do čtečky. A byla to skvělá volba. Byla jsem z ní nadšená. Už první větou mě knížka vtáhla a nepustila. A tak jsem věděla, že i její další knížku musím mít. Ale tentokrát jsem už od Celeste Ng očekávala hodně, protože laťku si u mě nastavila skutečně vysoko. A fakt jsem doufala, že mě nezklame.


Ohníčky všude kolem jsou příběhem odehrávajícím se v prostředí dokonalého amerického předměstí Clevelandu -  Shaker Heights. Je to místo, kde je všechno nalinkované podle nějaké šablony, lidi tady vedou své dokonalé životy ve svých dokonalých domovech a rodinách. A do tohohle prostředí dokonalosti a zaběhnutého stereotypu se přistěhuje umělkyně Mia se svojí dcerou a naruší idylku celého prostředí svojí bezprostředností, vitalitou, absolutní nedokonalostí a volností. Jejich život se shodou náhod propojí s životem rodiny Richardsnových a od začátku je jasné, že to nemůže skončit bez následků a celé to vede ke konfliktu, který poznamená všechny zúčastněné.
Už na začátku můžu říct, že Celeste Ng splnila mé vysoké očekávání a já si čtení neskutečně užila. Tak jako v knize Vše, co jsme si nikdy neřekli, i tady používá stejný koncept příběhu, kde vlastně hned na začátku víme, co se stane na konci a postupným čtením odhalujeme, co všechno k tomu vedlo. I když by to mohlo působit nudně, Celeste s tím umí moc dobře pracovat a funguje to u ní skvěle. Potkáváme se tu se snahou o dokonalost v kontrastu s nedokonalostí a sledujeme konflikt dvou různých světů. Celeste tady stejně jako ve svém debutu pracuje s tématem rasismu a jeho vnímáním, i když tady jde o trochu jiný uhel pohledu. Místo poukazování se to zde spíš přehlíží. Kromě toho nastoluje taky problematiku otázky mateřství, lásky, adopce, potratu mladistvých a toho, co vlastně dělá dokonalou rodinu dokonalou? Je dokonalé to, čím získáme uznání v očích těch druhých, nebo to může být cokoliv, co nás udělá šťastnými bez ohledu na kohokoliv? Popři tom po celý čas Zároveň celou dobu narážíme na symboliku ohně, který zobrazuje na jednu stranu vášeň, na druhé něco, co ničí, ale má také očistnou schopnost.
Celeste nám zas jednou přináší sondu do zdánlivě dokonalého světa a ukazuje, že nic není tak idylické, jak to na první pohled vypadá. Skvěle vypracovaná psychologie postav,  na kterou jsme u ní zvyklí nám i tady zaručí skvělý čtenářský zážitek, u kterého se určitě budeme zamýšlet, zastavovat nebo vypisovat vše, co nás nějakým způsobem zaujme. Velmi se mi taky líbila práce se základní otázkou adopce dítěte. Co je totiž pro výchovu dítěte podstatnější - biologičtí rodiče nebo materiální zabezpečení?
Celeste se po tomhle titulu definitivně zařadila mezi mé nejoblíbenější spisovatelky a doufám, že napíše ještě víc takhle dobrých knih. Doporučuju ji určitě každému, kdo si chce rozšířit trochu obzory a má rád knížky, které ho donutí přemýšlet. Baví mě po přečtení nad knížkou ještě chvilku uvažovat, promítat nad otázkami, na které jsem v příběhu narazila. A přesně tohle jsem v zde našla. Nemohla jsem si vybrat lepší první knížku roku 2018.



Autor: Celeste Ng
Název: Ohníčky všude kolem (2017)
Originál: Little Fires Everywhere (2017)
Vydal: Odeon
Počet stran: 376

Děkuju knihkupectví Martinus za poskytnutí recenzního výtisku.

1 komentář

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milenec na střední škole, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte lékaře Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na 2347013499818 a také kontaktujte lékaře Zuzu na Viber prostřednictvím 2347013499818

    OdpovědětVymazat

cwrcekk`s blog © . Design by Berenica Designs.